Szósty już „Raport o Sytuacji Mikro i Małych Firm” Banku Pekao potwierdza, że eksport staje się ważną lokomotywą rozwoju województwa śląskiego. Śląscy przedsiębiorcy jeszcze nigdy nie byli w tak optymistycznych nastrojach. Najlepiej ubiegłe i przyszłe 12 miesięcy ocenili przedsiębiorcy z podregionu bielskiego, w konsekwencji odsetek inwestujących firm w podregionie jest najwyższy.
Śląscy przedsiębiorcy są w najlepszych nastrojach od początku badania, czyli od 6 lat. Ogólny Wskaźnik Koniunktury[1] systematycznie rośnie od 2012 roku. Tym razem osiągnął wartość 97,9 pkt, co oznacza wzrost o prawie 1 pkt w porównaniu z rokiem ubiegłym i aż o 9 pkt w przeciągu trzech ostatnich lat. Wskaźnik ten jest o niecałe pół punktu niższy niż w kraju. Właściciele firm zarówno ubiegłe 12 miesięcy, jak i rok 2016 oceniają gorzej niż średnio w Polsce. Najbardziej optymistycznie w przyszłość patrzą przedsiębiorcy z podregionów bielskiego i tyskiego, którzy ocenili najbliższe miesiące odpowiednio na 101,9 pkt oraz 100,9 pkt (średnia dla kraju to 100,2 pkt). Najbardziej sceptyczni są przedsiębiorcy z częstochowskiego i katowickiego.
W porównaniu ze średnią krajową śląscy mikro i mali przedsiębiorcy nieco lepiej ocenili oczekiwanie na zapłatę, dostępność do finansowania zewnętrznego, wynik finansowy firmy. Pozostałe pięć ocenianych obszarów: ogólną sytuację gospodarczą, sytuację branży, sytuacje firmy, przychody firmy oraz zatrudnienie ocenili gorzej niż średnio w kraju.
- Zadowolenie śląskich przedsiębiorców z roku na rok rośnie, jednak nieco wolniej niż średnio w kraju. W ubiegłym roku, tylko dwa z ośmiu ocenianych aspektów – zatrudnienie oraz oczekiwanie na zapłatę były ocenione poniżej średniej krajowej. W tym roku, aż pięć aspektów przedsiębiorcy ze Śląska ocenili gorzej niż ich koledzy z reszty kraju – mówi Jakub Fulara z Departamentu Klienta Biznesowego.
Śląscy przedsiębiorcy chętniej inwestują w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zarówno odsetek firm, które inwestowały w ubiegłym roku, jak i tych, które zamierzają inwestować w kolejnym jest zbliżony do średniej krajowej. W ubiegłych dwunastu miesiącach w Śląskiem inwestowało 47% firm (w porównaniu z 46% w kraju). Inwestycje w perspektywie obecnego roku planuje 40% przedsiębiorców w województwie (w porównaniu z 39% w kraju). Najchętniej inwestowali i będą inwestować przedsiębiorcy z podregionu bielskiego, a następnie tyskiego i bytomskiego.
Coraz więcej firm ze Śląskiego eksportuje. Odsetek eksporterów w 2015 r. wynosił 15%, co oznacza wzrost o 3 p.p. w porównaniu z 2014 r. i o 7 p.p. z 2013 r. W eksporcie przodują właściciele firm z bielskiego i katowickiego, eksportuje tu 22% firm, kolejni są przedsiębiorcy z bytomskiego (17%). Najmniej przedsiębiorców eksportuje w podregionie częstochowskim (9%) i gliwickim (8%). Natomiast, w tym roku, odsetek eksportujących firm zgodnie z deklaracjami respondentów będzie najwyższy w bytomskim, katowickim, a następnie w bielskim.
- Widzimy, że eksport staje się ważną lokomotywą rozwoju województwa śląskiego. Taka informacja cieszy, tym bardziej, że firmy, które eksportują mają wyższe przychody – mówi Jakub Fulara z Departamentu Klienta Biznesowego.
Odsetek innowacyjnych przedsiębiorstw w Śląskiem jest zbliżony do średniej krajowej. Aż 93% inwestycji w Śląskiem sfinansowano ze środków własnych. To nieco więcej niż średnio w kraju, gdzie środki własne są źródłem 90% inwestycji.
Tematem specjalnym tegorocznej edycji Raportu są startupy czyli firmy, które działają na rynku krócej niż 3 lata. Startupy z dużo większym optymizmem oceniają otaczającą rzeczywistość. Ogólny Wskaźnik Koniunktury dla tej grupy firm wyniósł 104 punkty. Zmiany, które ułatwiłyby rozpoczynanie i prowadzenie działalności gospodarczej startupom to mniejsze koszty pracy (ZUS, podatki; 50% wskazań), lepszy dostęp do finansowania (27%) oraz uproszczenie przepisów (11%).
Raport Banku Pekao powstał w oparciu o wywiady telefoniczne z właścicielami ponad 6,9 tys. mikro
i małych firm, prowadzone we wrześniu 2015 r. Wyniki badania przedstawione są na poziomie kraju, 16 województw oraz 66 grup subregionalnych, jak również według branż, wielkości firmy i okresu funkcjonowania na rynku. Respondenci odpowiedzieli na 70 pytań.
[1] Wskaźniki w ramach badania mogą przyjmować wartości od 50 do 150, przy czym 50 oznacza „dużo gorzej”, 75 – „gorzej”, 100 – „ani lepiej, ani gorzej”, 125 – „lepiej”, 150 – „dużo lepiej”.
dostarczył infoWire.pl
Link do strony artykułu: https://cafe.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/w-slaskiem-eksport-zyskuje-na-znaczeniu